Stålfelg

Det finnes fortsatt noen som sverger til stålfelger, kanskje på grunn av harde norske og artiske vinterforhold. Det har seg nemlig slik at stålfelger er den mest solide typen felger når det kommer til holdbarhet i kulde. Dersom de har et rustbelegg eller er i rustfritt stål med ekstra legering, er de enda bedre rustet til å motstå rust. En oppgradering til aluminiumsfelg betyr at du får en lettere felg som koster mindre å drive, og som er enklere å bytte på bilen ved dekkskift.

Alternativet er altså aluminiumsfelger, som ikke ruster like lett som den billigere stålvarianten gjør. Ulempen med aluminiumsfelger er at metallet blir sprøtt ved kulde, og da kan felgen ha lettere for å sprekke. Felger som er sertifisert for å kjøre på norske veier, skal likevel tåle belastningen ved norske kjøreforhold til den angitte levetiden for felgen. Stålfelger er robuste, tunge og solide alternativer for den som ønsker en felg som bare fungerer slik den skal, uten for mye tanke på utseendet. Dersom man ønsker en solid stålfelg og i tillegg et pent utseende, kan man sette på to par hjulkapsler. Da blir den veldig metalliske delen av felgen skjult av et noe penere deksel. Stålfelger er også ganske billige i forhold til aluminiumsfelger.

Det er veldig viktig å velge en felg som er av høy kvalitet – som et minimum må den være godkjent. Metall utvider seg i varme og trekker seg sammen i kulde. Samtidig er det slik at forskjellige metaller oppfører seg på forskjellige måter med tanke på hvordan de reagerer i varme og kalde forhold. For veisikkerheten er det viktig at man velger en felg som er driftssikker. Offisielle europeiske og norske standarder for godkjenning skal være med på å kvalitetssikre at produkter på det norske markedet har nødvendig kvalitet og oppfyller krav til sikkerhet. Vi ønsker ikke å sette på en felg som utsetter føreren og passasjerer for risiko. Derfor er det viktig å holde seg til reglene og bruke bare godkjente felger. På en norskregistrert bil er det også ulovlig å kjøre med felger som ikke er godkjent for norske veier, og dersom forsikringsselskapet finner ut at en dårlig felg er årsak til kollisjon, vil man miste all form for erstatning.