Biler
Tradisjonelle forbrenningsbiler fra billeverandører som BMW og Audi har fått en ny utfordrer på banen. Det er ønskelig å få en mer bærekraftig utvikling, og når bilparken skal erstattes av mer klimavennlige alternativer, er det ønskelig å finne gode løsninger. Elektriske biler er et greit alternativ i en overgangsfase, selv om batteriene er lite klimavennlige å produsere. Tesla sine revolusjonerende biler har vært med på å sette standarden for mange av de store billeverandørene.
Det var nok mye skepsis til om elbiler skulle få sitt inntog. Dette var til fordel for Tesla, som tok Norge med storm før de andre leverandørene rakk å komme på banen med elbilalternativer som kunne matche rekkevidden og kvaliteten deres. Tesla ble Norges mest solgte bil i 2019, og året før var Nissan vinneren med sin elbil Leaf.
Det er viktig for miljøet på planeten at vi også utvikler bilmarkedet til å bli mer klimavennlig. Produsenter som følger klimamålene for 2030 og tilpasser seg dette, vil komme ut som vinnere. Det er likevel mange utfordringer knyttet til å bytte ut en så stor bilpark med nye løsninger, og en av dem er nettopp miljøskader som forårsakes når vi skal produsere nye ting som sparer miljøet. Vinningen går opp i spinningen. Fremtidens biler må bli konstruert på en slik måte at man hensyntar totalbudsjettet for miljøbesparelser, og da er ikke farlige batterier produsert fra en av jordas sjeldne edelmetaller, lithium-batterier, nødvendigvis den beste løsningen. Hvordan fremtidens klimabiler skal løse dette, blir spennende å følge med på.
Quant NanoFlowcell tilbyr en metode for påfyll av en ferdig oppladet elektrolyttvæske i en brensellcelle, som sirkuleres inn til ladestasjoner. Kanskje dette er en mer fremtidsrettet måte å konstruere elbiler og ladeparken vår på. Arktiske forhold er også noe som må tas med i betraktningen for oss som bor i Norge, og ikke alle elektriske løsninger er like effektive. Det blir uansett spennende å se hva som kommer på bilmarkedet i fremtiden.