Audi – luksusmerket for oljesjeiker og Ola Nordmann
Audi er en av de store, anerkjente tyske luksusbilene som har tatt Norge med storm. Sammen med og som en del av konsernet Volkswagen, er de en stor aktør i markedet. De har hatt stor vekst tidlig på 2000-tallet, blant annet i Afrika og Asia, men også her hjemme i Norge har vi sett en eksplosivt økende popularitet for flotte bilmodeller fra Audi. Noen av de dyreste og mest eksklusive bilene Audi har produsert, koster mer enn 20 millioner kroner, og da sparer de ikke på noe. På de vanligste bilmodellene deres er det også mye bil for pengene. En av de mest solgte bilene i Norge har vært Audi sin A-modell. De kommer i flere varianter, fra små personbiler til de noe større stasjonsvognene, og de har utviklet seg med nye systemer for hvert år. Det er et veldig attraktivt bilmerke for mange nordmenn. Q-modellene er SUV-modeller som er enda dyrere enn de fleste stasjonsvognbilene, og de har også vært solide vinnere i Norge.
Audi for massene – eller kun for oljesjeiker?
Audi selger ikke bare dyre luksusbiler, de har også billigere modeller som ikke krever at man selger halve kongeriket. A4-modellene er eksempler på biler hvor prisen ikke har vært helt ekstrem, og dermed har de fleste mennesker med vanlig inntekt hatt råd til disse. Kanskje Audi sin suksess skyldes nettopp dette, at de valgte å produsere en billigere modell som gjorde at merket ble utbredt nok til å få seg et navn. Eksklusivitet har nok likevel vært kjernen i Audi sine biler, og luksusmarkedet er hovedfokuset deres. Når mesteparten av økningen på 2000-tallet skyldes salg til Saudi-Arabia, forstår vi også at det må være et eksklusivt preg over disse leveransene. Oljesjeiker som vil ha biler smykket utvendig med diamanter og hvitt gull, ekstreme motorer og spesiallaget interiør. Det er bare fantasien som setter grenser, og det er ikke rart at noen av de dyreste Audi-bilene koster det samme som 5 hus, med slike spesifikasjoner.