PRODUKSJON
Produksjonen av felger til biler må følge en svært nøyaktig prosess. Felgene må følge alle krav Statens vegvesen og billeverandøren har satt for kjøring ved norske kjøreforhold. Når felgene produseres, må det beste materialet velges. Enten det er stålfelg eller aluminiumsfelg som skal produseres, så må materialkvaliteten være god, og prosessene for å lage disse felgene er ganske forskjellige.
Stålfelger
Vanligvis produseres felger av vanlig stål eller rustfritt stål. Først høvles de opp fra store stålplater til mindre plater som så skal kuttes og dreies til ønsket form. De forskjellige delene sveises sammen, og det kuttes nødvendige hull. Monteringen og prosessen for å få dette til i en automatisk prosess er svært effektiv, og derfor er prisen på stålfelger mye lavere enn for aluminium. I tillegg er materialet stål billigere enn aluminium. Dersom stålfelgene ikke er produsert i et rustfritt materiale, blir det lagt et beskyttelsesbelegg på toppen av hele det ferdigstilte produktet. Dette beskytter felgen mot umiddelbar skade fra veien, salting, veistøv og annet som ødelegger dem.
Aluminiumsfelger
Alu-felger er det mest populære valget, mest på grunn av noen viktige forskjeller fra stålfelger. Holdbarheten på stålfelger er ikke like god i arktiske forhold som aluminiumsfelger, som ikke ruster så lett. Veiene i Norge saltes mye, så derfor er dette et viktig argument. På grunn av at alu-felger må støpes i en form, finnes de i et mye større utvalg for mer unike design, og på grunn av materialet aluminium er de også veldig mye lettere. Det vil si mindre bensinbruk og mindre vekt når man skal montere dem. Når aluminiumsfelgene støpes, er det viktig at avkjølingsprosessen går gjennom spesielle faser, noe som øker holdbarheten til felgene. De skal bli minst mulig sprø, og derfor er denne prosessen en svært viktig del for et godt resultat. Det er ikke bare å helle i flytende aluminium inn i en form, men en nøyaktig metallurgisk tilnærming gjennom oppvarming og nedkjølingsprosesser som gir den beste ytelsen.